Verbeter de vertelvaardigheid van beelddenkers met LEGO® StoryTales

recensie-producetenJonge beelddenkers vinden het lastig om volgordelijk hun verhaal te vertellen. Daarnaast hebben ze moeite met het scheiden van hoofd en bijzaken. Wat ben ik dan ook superblij met LEGO® StoryTales! Zowel in de klas, als in mijn praktijk maak ik er veelvuldig gebruik van.

In de kleine kring

In de kleine kring lees ik een bestaand verhaal voor of vertel ik zelf een verhaal. Om de kinderen een idee te geven wat we vandaag gaan doen, zet ik alvast drie tableaus neer. Dit kan geweldig met de materialen uit deze box. Ik heb ze nog nooit ergens anders gezien en later ook nooit meer ergens anders gevonden.

Tijdens het voorlezen vul ik samen met de kinderen deze tableaus. Ik vraag aan de kinderen welke dieren en mensen er voorkomen in het verhaal en laat een kind uit de grote doos een object zoeken die dat gaat vertegenwoordigen. Beelddenkers zijn zeer associatief en kunnen verder ‘kijken’ dan wij. Als we eenmaal afgesproken hebben dat een geit in het echt een koe is, gaan ze hier makkelijk mee akkoord.

storytales-verbeterd-spreekvaardigheid-beelddenkerWat deden ze in de eerste bladzijden van het verhaal? Waar zijn ze? Wat zouden ze straks gaan beleven? Alle kinderen in de kring zijn optimaal betrokken bij deze begrijpend luisteren-les. En dat terwijl ik lesgeef aan cluster 2 leerlingen. Ook in mijn praktijk zitten de kinderen op het puntje van hun stoel. Wanneer alle tableaus zijn gevuld, vraag ik kinderen om het verhaal na te vertellen. Ze staan te dringen om als eerste aan de beurt te mogen komen en vertellen stuk voor stuk de hoofdlijn van het zojuist voorgelezen verhaal voor.

Verwerking in de speel-werk-tijd

Tijdens de speel-werk-tijd haal ik de tableaus leeg en mogen de kinderen hem samen weer vullen. Waar ging het boek ook al weer over? Wie deden er in mee? Etc. Vanaf een afstandje geniet ik hier enorm van. Ze corrigeren elkaar op een positieve manier en ‘bespreken’ samen hoe het ook alweer ging in het verhaal. Als laatst mogen de kinderen elkaar voorlezen naar aanleiding van de tableaus en het boek. En zijn ze teleurgesteld als de wisselbel klinkt. “Mogen we morgen weer, juf?”.

Elke keer anders

De inhoud van de doos en de bijgeleverde lesideeën wakkeren bij mij een stroom aan creatieve mogelijkheden aan. Zo stoppen we de dag erna een aantal figuren in een zakje. De kinderen mogen met gesloten ogen een tot drie figuren uit de zak nemen. Hierna mogen ze een verhaal verzinnen met daarin de getrokken stukken als hoofdrolspelers. Sommige kinderen kiezen dezelfde stukken en ongeveer hetzelfde verhaal als de buurman of buurvrouw en anderen starten een heel eigen verhaal op, maar verhalen vertellen doen ze!

Herspeelbaar!

Ik ben voorlopig nog niet klaar met bouwen. Naast het feit dat kinderen houden van herhaling, zijn er ook vele varianten mogelijk.

  • Vraag de kinderen om een scène uit het verhaal te bouwen, waarvan zij vinden dat deze erg belangrijk of boeiend is en laat hen uitleggen waarom.
  • Laat de kinderen een scène nabouwen vanuit het perspectief van een ander personage, zoals de schurk.
  • Laat de kinderen een alternatief einde voor het verhaal bouwen. Vraag hen uit te leggen hoe hun einde verschilt van het originele einde en hoe dit de personages beïnvloedt.
  • Bouw bijvoorbeeld het begin en het einde van het verhaal zelf en vraag de kinderen daarna te beschrijven en te bouwen wat er in het midden van het verhaal gebeurt. Deze activiteit is uitdagender en vraagt om differentiatie.
  • Laat de kinderen een scène uit het verhaal bouwen. Verander vervolgens de achtergrond naar het heelal. Vraag de kinderen het bouwsel aan te passen naar de nieuwe omgeving. Vraag hen hoe deze omgeving de personages en de uitkomst van het verhaal beïnvloedt.

StoryTales van Lego in de kleine kringInhoud

  • 3 basisplaten
  • 5 dubbelzijdige achtergrondplaten met thema’s, zoals het weer, dieren en leefomgevingen
  • 6 verschillende mensfiguren
  • 6 verschillende dieren
  • Verder bevat de doos een bed, boot, schep, bord, brood, mand, vlaggenstok met vlag, theepot, bijl, vuur en vele losse bouwelementen.

Ik moet bekennen dat ik de inhoud van de doos aanvul naar gelang ik een boek uitkies. Gelukkig is hier voldoende ruimte voor, want de grote stevige box die meegeleverd is, staat dit toe.

Uitgever

http://www.legoleerlijn.nl/storytales/

Leeftijd 3-7 jaar

Vanuit LEGO Education wordt er gesproken over de leeftijd 3-5 jaar. Ik gebruik dit materiaal ook met beelddenkers tot 7 jaar. Daarna stap ik over naar LEGO® Education StoryStarter.

Aantal ‘spelers’

Dit product kan door tenminste 4 kinderen gebruikt worden, maar werkt ook goed in de kleine en grote kring.

Zeer geschikt voor

In mijn ogen is dit materiaal zeer geschikt voor kinderen die in beelden denken, leerlingen met TOS (taal ontwikkelingsstoornis), kinderen met een NT2 aanpak en kinderen vanuit of in AZC-scholen (asiel zoekers centra).

Leergebieden
• Cognitieve ontwikkeling – voorbije gebeurtenissen herinneren en in een bepaalde volgorde plaatsen
• Taalontwikkeling – beschrijvende taal gebruiken tijdens het navertellen, uitbreiden van woordenschat en werken aan begrijpend luisteren
• Creatieve ontwikkeling –  verbeeldingskracht aanspreken en vertelvaardigheden verbeteren.

Zo blij als een kind

Wanneer ik de StoryTales doos uit de kast haal, word ik zo blij als een kind. Ik kijk uit naar de les die komen gaat en de magische gebeurtenissen die plaats zullen gaan vinden. StoryTales is belevend leren ten top!

tineke-verdoes

 

Ik hoop dat jij ook vele mooie speel-leermomenten met StoryTales mag gaan beleven.

Met warme groet,
Tineke Verdoes

 

Share Button

, , , ,

Comments are closed.