Veilig leren lezen met maan roos vis – kern 1

(Inclusief klankgebaren te gebruiken voor beelddenkers.)

 

Kern 1:
In deze kern leert jouw kind:

Letters: m – r – v – i – s – aa – p – e
Woorden: ik – maan – roos – vis – sok – aan – pen – en

Aan de hand van deze woorden leert jouw kind de letters. Deze letters spreekt hij of zij uit met hun klank, dus niet met de alfabetnaam van de letters. Jouw kind zegt dus mmmmm en rrrrr in plaats van ‘em’ en ‘er’. Het is heel belangrijk dat je dat zelf ook doet!

Spontaan klanken ontdekken
Sommige kinderen ontdekken in de woorden niet alleen de letter die bij dat woord wordt aangeboden (zoals -r- van roos), maar ze ontdekken ook de klanken van de andere letters: -oo- en -s-. Voor sommige kinderen is het een extra uitdaging om ook met die letters te experimenteren. Als deze kennis er niet spontaan is, dring het dan niet op. Het belast het kind onnodig. De basiskennis blijft alsnog het belangrijkst.

Systeem van schrift
Aan de hand van de oefeningen in de klas ontdekt jouw kind langzaam maar zeker het systeem van ons schrift: woorden bestaan uit losse letters en met die losse letters kun je oneindig veel nieuwe woorden maken. Vis bestaat uit de letters v-i-s. Van vis kun je heel makkelijk -is- maken. En met de -m- van maan krijg je het woordje -mis-. Het lijkt zo simpel, maar voor kinderen is dit een heel belangrijke ontdekking.

bronvermelding: www.zwijsenouders.nl

(Klankgebaren uit het filmpje zijn een mix van kinderklanken en spreekbeeld.)

 

Let op! Het kan zijn dat jouw kind les krijgt uit de vernieuwde kim-versie van veilig leren lezen. Hierover verschijnen binnenkort filmpjes en blogs. 

Share Button

, , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie