Spijkerplankje ontwikkeld de ruimtelijke oriëntatie.

spijkerplankjeOntwikkel de ruimtelijke oriëntatie van je kind. Maak samen een spijkerplankje om vervolgens uren speel- en leerplezier te beleven en belangrijke vaardigheden te ontwikkelen. Mijn eigen kinderen zijn er al dagen zoet mee.

Benodigdheden:

  • plankje
  • spijkers
  • potlood
  • liniaal
  • hamer
  • loombanjes

Ik ben langs de bouwmarkt in de buurt gegaan om spijkers te kopen en een reststukje hout te vragen. Deze kregen beide dochters gratis mee. Wat al een feestje op zich zelf was.
Thuis gekomen tekende we een raster van 9 bij 9 met steeds 2cm tussen de stippen. Hierdoor kunnen de kinderen makkelijker de spijkers verwerken en de loombandjes blijven beter zitten.

Er werd flink gewerkt! Vol trots lieten ze de plankjes zien. Bij de jongste heb ik natuurlijk geholpen, maar de middelste dame deed het zelf en sloeg tot haar grote ongenoegen regelmatig op haar vinger. Echter met het eind resultaat voor ogen sloeg ze zich er door heen. (Een bijkomend voordeel is dat beide kinderen gebruik hebben gemaakt van hun sensorische vaardigheden.)

Toen de plakjes eenmaal klaar waren kon het ware plezier beginnen. De mooiste creaties werden gemaakt. Het is leuk om te zien dat de een iets voorlegt en de andere het nalegt. Tot nu toe heb ik nog geen voorbeeld bladen hoeven te gebruiken, maar dat is natuurlijk ook een optie. Op Pinterest zijn er voldoende te vinden. Je kunt gebruik maken van dit soort bladen:

visueel ruimtelijke - motorische oefening

 

 

 

 

 

 

 

 

Ruimtelijke oriëntatie van belang bij het leren! 

Er zijn een aantal redenen waarom ruimtelijke oriëntatie belangrijk is voor kinderen:

  • Gevoelige periode;
  • Praktische vaardigheid;
  • Basisvaardigheden voor:
    • Ontwikkelingsmaterialen;
    • Lezen, schrijven en rekenen;
    • Wereldoriëntatie;
    • Instructie.

In deze blog kijk ik met je naar het ontwikkelen van de vaardigheid structuren. Maar wat waren ook al weer de vaardigheden horend bij de ruimtelijke oriëntatie?

Vaardigheden
Voor deze ontwikkeling is het nodig dat de leerlingen vaardigheden ontwikkelen. We zien de volgende vaardigheden:

  • tekenenBegrippen kunnen gebruiken;
  • Ruimte doorzien en begrijpen (structureren);
  • Probleem oplossen door zelf een oplossing te bedenken.

Begrippen kunnen gebruiken
De kinderen moeten alle ruimtelijke begrippen kunnen gebruiken. Deze begrippen moeten zowel passief als actief gekend worden.

Structureren
De ruimte kunnen doorzien en begrijpen, wordt ook wel structureren genoemd. De ruimte moet worden doorzien en gekopieerd kunnen worden door:

  • Natekenen;
  • Nabouwen;
  • Naleggen.

Oplossen van ruimtelijke problemen
Bij deze vaardigheid gaat het erom dat kinderen een ruimtelijk probleem kunnen oplossen, zonder hier een voorbeeld bij te gebruiken.

Ik nodig je uit om deze site in de gate te houden om in een volgende blog te lezen hoe je aandacht kunt besteden aan de andere vaardigheden rond om ruimtelijke oriëntatie.

tineke-verdoes

 

Met warme groet,

Tineke

 

Share Button

, , ,

Comments are closed.