Recensie – Twix Kaartspel verslavend leuk!

“Tafels leren was nog nooit zo avontuurlijk!” pretenderen de bedenkers van het spel Twix. En ik moet ze gelijk geven. In mijn praktijk wordt het spel goed onthaald. De kinderen krijgen direct een actieve houding als het spel op tafel komt. En wanneer mijn dochter voor de zoveelste keer aan de ontbijttafel vraagt of we Twix mogen spelen, moet ik mezelf even een zetje geven, maar jubel ik inwendig. Gelukkig hebben we de keus uit verschillende spelvarianten en dit is dan ook direct een grote kracht van dit spel.

Executieve functie paraat

Het Twix kaartspel heeft een eenvoudige spelvariant voor kinderen vanaf 5 jaar. In dit geheugenspel verdienen ze edelstenen door goed te onthouden achter welke kasteelkaarten de prinsen de prinsessen schuilgaan. Dankzij de nummering van de personages maken jonge kinderen spelenderwijs kennis met de getallen 1 tot en met 10. Daarnaast trainen ze onbewust hun executieve functies.

De tweede spelvariant (waarin het personage Nulla de edelstenen kan doen verdwijnen en de muziekkaart hiertegen bescherming biedt) daagt de kinderen uit om ook tactisch na te denken. Dit zorgt er teven voor dat de uitkomst van het spel slecht te manipuleren is. Dit zie ik als een grote meerwaarde. Ook ik wordt uitgedaagd om alert en scherp te blijven en dat merken de kinderen.

Tafels oefenen met een sausje winst

Het Twix kaartspel kent twee spelvarianten waarmee kinderen de tafels kunnen oefenen en automatiseren. Elke edelsteenkaart toont op de voorzijde twee getallen van een tafelsom (bijvoorbeeld: 3 en 6) en op de achterzijde de uitkomst (=18) met een bijbehorend patroon (3 keer 6 edelstenen). In het gewone tafelspel verdienen de spelers een edelsteenkaart door de uitkomst van de tafelsom juist op te zeggen. In het omgekeerde tafelspel is de kaartzijde met de uitkomst juist zichtbaar en gaan de kinderen op zoek naar twee getallen (kasteelkaarten) waarmee ze de bijbehorende tafelsom kunnen vormen (3 en 6, of 2 en 9).

De kinderen uit de midden- en bovenbouw genieten zichtbaar van deze spelvariant. Het daagt ze uit en houd ze scherp. Onderwijl komen de meest ingewikkelde tafelsommen voorbij zonder dat ze er echt erg in hebben. Ze willen immers graag winnen! En ik stiekem ook, dus zet ik een tandje bij als ik weer eens het onderspit dreig te delven. Wat ik extra fijn vind van deze variant is de uitkomst op de achterkant. Deze is zowel voorzien van een cijfers als een patroon en hierdoor soms aanleiding tot een leergesprek.

Twix is een spel dat omarmt is door mij en mijn gezin. Op naar uren speel plezier!

Heb je zelf interesse gekregen in dit product? Kijk dan eens op deze website.

Met speelse groet,