Recensie – Geit met een strikje

HABA Fex spellen dagen je uit!

Veel kinderen denken dat spelen wel en leren niet leuk is. Dat deze twee echter uitstekend bij elkaar passen en kinderen bij het spelen fundamentele vaardigheden kunnen verwerven voor hun individuele leersucces, bewijzen de nieuwe HABA-spellen met het ‘Fex-effect’. De spellen werden ontwikkeld in samenwerking met het ‘TransferZentrum für Neurowissenschaften und Lernen (ZNL)’ (Transfercentrum voor neurowetenschappen en leren) aan de universiteit in Ulm. Het ZNL zet voor het leerproces bevindingen uit de neurowetenschappen om in de praktijk. Daaruit is het nieuwe speel- en leerprogramma ter bevordering van executieve functies (Duits = Förderung exekutiver Funktionen) ontstaan – kort en bondig ‘Fex’ genoemd.

Recensie – Geit met een strikje

Een van de spellen uit deze serie is het spel Geit met een strikje. Het schattige doosje doet vermoeden dat het spel vooral bedoeld is voor de jongsten onder ons, maar niets is minder waar. Een goed doordachte opbouw zorgt voor een ware uitdaging voor jong èn oud. Zowel de onder-, midden-, als bovenbouw leerlingen smullen ervan, net als ik.

Productbeschrijving Geit met een strikje

Een merkwaardig geheugenspel met Fex-effect voor nog meer afwisseling en hersengymnastiek. Met vier soorten beeldkaarten (kleur, dier, kledingstuk, handeling) vormen de spelers een zin. Deze zin moeten ze onthouden, want de beeldkaarten liggen ondersteboven. De beeldkaarten vormen dan bijvoorbeeld de zin ‘een roze haai met wapenuitrusting rijdt skatebord!’. Jawel, het gaat er beestachtig aan toe. Maar omdat er steeds nieuwe beeldkaarten bij komen, ontstaan ook telkens nieuwe zinnen. Dan rijdt ineens de groene bever met een duikerspak skateboard. Vanaf ca. 5 jaar, 2 – 6 spelers. Spelduur ca. 10 tot 15 minuten.

Spelend leren is leuk! Dat bewijst dit heerlijke spel maar weer eens.

Met warme groet,

Tineke Verdoes