Moeilijke woordcategorieën voor beelddenkers

 

Kinderen die in beelden denken en/of met dyslexie hebben vaak moeite met vlot en correct lezen van een bepaald type woorden in een tekst. Er zijn bepaalde woordcategorieën waarbij dit veelvuldig voorkomt. Denk maar aan plaatsnamen, eigennamen, leenwoorden en laagfrequente woorden. Maar hoe komt dit en hoe kunnen we ze helpen?

Eigennamen zijn vaak moeilijk correct te lezen

Dit komt:

  • door de lage frequentie waarmee ze terug komen in een tekst;
  • doordat ze inhoudelijk geen betekenis hebben;
  • doordat er bijzondere lettercombinaties zijn, zoals Ryan, Achmed of Cindy.

Wat ik vaak in de praktijk zie gebeuren, is het volgende. Het kind leest Veronica, terwijl er Veroniek staat. Ze blijft deze naam gedurende de gehele tekst consequent foutief lezen. Daarnaast valt een eigennaam onder het kopje laagfrequente woorden. Ze komen zo weinig voor in de tekst, dat het woordbeeld onvoldoende beklijft. Herkenbaar? Bekijk in het filmpje hieronder wat zou kunnen helpen.

Leenwoorden zijn moeilijk

Ook leenwoorden zijn moeilijk, doordat ze klankcombinaties bevatten die niet voortkomen in de Nederlandse taal. Denk aan fauteuil, bureau, elitair, maar ook coach, keeper etc.

Dat de kinderen deze woorden regelmatig horen, betekent nog niet dat ze ook bekent zijn met het woordbeeld dat erbij hoort. Daarnaast zijn het vaak laagfrequente woorden en vallen ze bijna in de categorie nooit-van-gehoord-woorden.

Nog-nooit-van-gehoord woorden

Dit zijn woorden die een abstracte of onbekende woordbetekenis hebben. Kinderen hebben er nog nooit van gehoord en lezen het woord ook op een vertwijfelde manier.

Complexe, meerlettergrepige woorden

Deze woorden kunnen een ware uitdaging zijn voor kinderen die moeite hebben met lezen. In de methode ‘Jesse heeft dyslexie’ worden ze niet voor niets OEF-woorden genoemd.

Radende lezers hebben moeite met gelijke woordbeelden

Esther Molema noemt ze ook wel tweelingwoorden. Radende lezers zien een combinatie van letters en koppelen daar een woordbeeld aan. Zo kan een woord dat begint met /str/ het woord straat oproepen, maar ook strandbal of streep.

Laagfrequente woorden zijn lastig om te lezen

Woordherkenning hangt af van het aantal keer dat kinderen het woord hebben gelezen. Op school wordt er niet voor niets gehamerd op leeskilometers maken. Maar wat doe je als jouw kind echt niet wilt lezen, geen leesplezier beleeft, lezen als zwaar en moeilijk ervaart? In het onderstaande filmpje doe ik een aantal tips uit de doeken. Dus doe er jouw voordeel mee!

Daarnaast zullen er de komende periode meer blogs over deze handige tools verschijnen, dus vast tot spoedig.

 

Met warme groet,
Tineke Verdoes

 

 

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=lHE6jizMWhg

moeilijke woordcategorieen om te lezen kleurplaat

Share Button

, , ,

Comments are closed.