Is mijn kind hoog sensitief ?

 De onderstaande test is door Kindertalenten ontwikkeld. Deze is gebaseerd op de test van Elaine Aron. Met deze test is het mogelijk om een indicatie te krijgen of uw kind hoogsensitief is.

Mijn kind schrikt snel.

  • Thomas is met Lego aan het spelen. Hij laat per ongeluk een stukje muur afbreken. Verschrikt kijkt hij naar Jasper.
  • De kinderen in de klas zijn hard aan het werk. Juf wil graag de aandacht van de kinderen en gebruikt een harde stem. Sofie kijkt verschrikt op.
 
 
 
 
 

Mijn kind heeft last van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen zijn/haar huid.

  • Simon vindt het dragen van een spijkerbroek erg onprettig. De stof schuurt tegen zijn benen.
  • Sabine draagt het liefste een legging met een rok of en jurk. Broeken zitten te strak.
 
 
 
 
 

Mijn kind houdt over het algemeen niet van grote verassingen.

  • Tobias vindt het juist fijn om al een beetje van te voren te weten wat hij voor zijn verjaardag als kado krijgt.
  • Sven kijkt graag eerst op internet hoe de dierentuin er uit ziet. Dit voelt prettiger.

 

 
 
 
 
 

Mijn kind leert meer van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf.

  • Karel kan erg van slag zijn als hij voor straf op de gang moet zitten. Alleen al de terechtwijzing, wordt door hem als straf ervaren.

 

 

 

 

 
 
 
 
 

Mijn kind lijkt mijn gedachten te kunnen lezen.

  • Buiten is het een klein beetje glad. Ik zit op de fiets en denk bij mezelf: “als we maar niet vallen.” Zegt mijn dochtertje voorop: “Mamma, we gaan toch niet vallen he?”
 
 
 
 
 

Mijn kind gebruikt moeilijke woorden voor zijn/haar leeftijd.

  • Joakim gebruikt moeilijker woorden dan de kinderen in de klas. Hij zegt bijvoorbeeld: “Mijn spreekbeurt ging over de MAORI’s, dit was de ingewikkeldste spreekbeurt die ik heb gehouden. Ik wist er heel veel van en daardoor moest ik dingen schrappen.” (groep 6)
 
 
 
 
 

Mijn kind ruikt elk vreemd geurtje.

  • “Mamma, wat ruik je lekker.”
  • “Bah, het stinkt hier.”
  • “Ruik eens mamma, ze hebben het land bemest.”
 
 
 
 
 

Mijn kind heeft een scherpzinnig gevoel voor humor.

  • Caroline is heel goed in het bedenken van woordgrapjes.
  • Hassaan kan precies op het juiste moment een opmerking maken, waardoor de spanning verbroken wordt.
 
 
 
 
 

Mijn kind lijkt zeer intuïtief.

  • Tim is op verjaardagsvisite. Sommige mensen doen als of ze het heel leuk vinden, maar eigenlijk is dit niet zo. Tim merkt dit op.
  • Juf is heel erg verdrietig. Als ze terug komt na de pauze, merkt Shara dit meteen.
  • “Mamma, heb je hoofdpijn?”
  • “Pappa, is het leuk op jouw werk?”
 
 
 
 
 

Mijn kind is moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag.

  • De cito week is volop aan de gang. Miriam slaapt slecht.
  • Wouter ‘stuitert’ zijn bed in. Vandaag zijn ze op schoolreisje geweest.
  • Natalie en Thomas hadden vandaag ruzie. Thomas, kan er niet van slapen.
 
 
 
 
 

Mijn kind verkleed zich als zijn/haar kleren nat of zanderig zijn geworden.

  • Daan druppelt met zijn drinken een mini beetje op zijn trui. Toch moet de trui uit om te drogen.
  • Op school gaan de kinderen verven. Sabrina knoeit. Ze vind dit heel erg.
 
 
 
 
 

Mijn kind stelt veel vragen.

  • “hoe komt het dat…….?”
  • “waarom……?”
  • “Pappa, denk jij……”

 

 
 
 
 
 

Mijn kind is zeer gevoelig voor pijn.

  • Esther komt aan mamma laten zien dat ze bloed heeft. Mamma ziet een mini puntje.
  • Wim kan nog steeds precies terug vertellen van die keer dat hij gevallen is op zijn knie.
 
 
 
 
 

Mijn kind kan slecht tegen een luidruchtige omgeving.

  • De kinderen in de klas werken in twee-tallen. Bram vindt het onprettig. Er is veel geroezemoes.
  • Stofzuigen is voor Marit en mamma een hele opgave. Marit zit in de andere kamer met als ze dit geluid hoort (of mamma zuigt op een ander moment).

 

 
 
 
 
 

Mijn kind heeft oog voor detail (iets dat van plaats is veranderd, een verandering in iemands uiterlijk ed.)

  • Juf, je hebt je haar geverfd.
  • He, de tafel staat anders.

 

 
 
 
 
 

Mijn kind kijkt eerst of het veilig is alvorens ergens in te klimmen.

  • Thom is laat met het fietsen zonder zijwielen.
  • Saartje vindt gym een beetje spannend. Zeker als ze met de ringen gaan of op de trampoline moet.

 

 
 
 
 
 

Mijn kind presteert het best wanneer er geen vreemden bij zijn.

  • Doortje kan heel goed kralen rijgen, maar als er een vreemde mevrouw langs komt en te veel op haar let, lukt het ineens minder goed.
  • Leon moet vandaag bij de schoolarts een ogentest doen. Het lukt hem minder goed om de juiste antwoorden te geven. Terwijl hij prima kan zien.
 
 
 
 
 

Mijn kind beleeft de dingen intensief.

  • Als Sjors tv kijkt zit hij helemaal in het verhaal.
  • Als Johan boos is, voelt hij dit door zijn hele lijf.
  • Als Willemijn plezier heeft straalt alles aan haar.
  • Met grote halen snikt Hanna het uit. Ze kan niet meer stoppen.
 
 
 
 
 

Vraag 1 van 18

De dikgedrukte tekst is de vraag zoals vermeld in de test van Elaine Aron. De schuingedrukte teksten zijn als voorbeeld bedoeld.

 

Share Button