Ik ben oké

IK BEN OKÉ-cursus

De IK BEN OKÉ-cursus is ontworpen voor (hoog)gevoelige kinderen van 7 tot en met 12 jaar, die:

  • snel overweldigd raken door hard geluid of een grote hoeveelheid prikkels ineens
  •  vaak overstuur zijn of ‘overgevoelig’, behoedzaam (teruggetrokken) of juist druk en impulsief
  • vaak beren op de weg zien of van een mug een olifant maken, onhandige OJEE-gedachten hebben
  • moeite hebben om in slaap te komen door gedachten die in hun hoofd rondspoken

ik ben oké(Hoog)sensitieve kinderen (of (hoog)gevoelige kinderen) zijn geboren met de neiging veel dingen op te merken in hun omgeving en diep te reflecteren alvorens te handelen. Daardoor zijn zij vaak invoelend, slim, intuïtief, creatief, nauwgezet en gewetensvol. Ze worden sneller overweldigd door een hoog volume of grote hoeveelheid prikkels ineens. Dit proberen ze te vermijden en zodoende lijken ze verlegen of ‘de spelbreker’. Wanneer ze de overprikkeling niet kunnen voorkomen lijken ze ‘snel overstuur’, en ’overgevoelig’. (bron: Het hoogsensitieve kind, Elain N.Aron)

Daardoor kunnen verkeerde conclusies worden getrokken door hun naaste omgeving. De (hoog)gevoeligheid kan bijvoorbeeld worden aangezien voor ADHD, PDD-nos, angst of teruggetrokkenheid, terwijl dit niet per se zo hoeft te zijn. (Hoog)gevoelige kinderen lijken geen van alle op elkaar en hebben elk hun eigen kwaliteiten en valkuilen.

 

vincent“Ik ben blij dat ik bij Tineke heb geleerd hoe ik denk en leer, want nu kan ik veel din­gen makke­lijk een plekje geven. Ik denk anders dan de anderen en dat is oké.”

Vincent (13 jaar)

 

Inhoud IK BEN OKÉ-cursus

 

Tijdens de IK BEN OKÉ-cursus werken we in minimaal 7 sessies (1-op1 of in een groepje van minimaal 2 en maximaal 4 kinderen) aan de kwaliteiten en valkuilen die (hoog)gevoelige kinderen hebben. Het is een lichaamsgerichte en cognitieve training waarin gewerkt wordt met herkenbare verhalen, ademhalingsoefeningen, opdrachten, vraagkaarten, ontspanningsoefeningen, (kaart)spelletjes, mandala’s, visualisatie-oefeningen en filosofische gesprekjes.

Begrippen waarmee we werken: OJEE en OKÉ!, de stressladder, SCHRIK!, de ruimte om je heen, de zintuigenboom en jezelf zijn.

Als aanvulling op de IK BEN OKÉ-methode, gebruik ik het boek Powerverhalen voor kinderen en het werkboek Zo ben ik.

Tijdens alle lessen zijn we met ons lichaam bezig. Waar voel jij stress? Hoe voelt het om gespannen of ontspannen te zijn? Hoe kun je van ‘gespannen’ naar ‘ontspannen’ komen?

Voor (hoog)gevoelige kinderen is het prettig dat je altijd op dezelfde wijze werkt. We beginnen de les dan ook altijd met het kleuren van een mandala en het luisteren naar een herkenbaar verhaal. Daarna houden we een filosofisch gesprek over het verhaal.

Als uitwerking van hetgeen we te weten zijn gekomen, gaan we aan de slag met een opdracht. We maken een vraagkaart, een ‘stressladder’, tekenen onze eigen ‘zintuigenboom’ en we doen een ontspanningsoefening of ademhalingsoefening.

Je kind krijgt ook thuiswerk. Aan het einde van iedere les nemen de kinderen het verhaal, de oefeningen en gemaakte spullen mee naar huis in hun eigen map. Thuis neemt het kind het verhaal nog eens samen met je door en doet de ontspanningsoefeningen of een spelletje.

 

tom“Toen ik binnenkwam bij de ik ben Oké! cursus zag ik meteen dat het er leuk was. Ik leerde meteen de eerste keer de Vuist/Vlinderoefening. Ik deed hem elke avond en voelde me fijn! Het is nu meer Oké! dan O jee.”

Tom (8 jaar)

 

De sessies en thema’s:

Les 1: Emoties 

Veel kinderen denken dat ze goed aan de buitenwereld kunnen laten zien hoe ze zich voelen, maar dat is meestal niet zo. We bekijken waar je kind de 4 basisemoties op het gezicht voelt, hoe ‘gespannen’ en ‘ontspannen’ voelt.


Les 2: Ik voel ik voel wat jij niet voelt

Deze les staat in het teken van gevoelens. We maken een top 3 van gevoelens, zodat we voorbeelden hebben en deze als kapstok kunnen gebruiken.


Les 3: Beren, muggen en olifanten

Ik leer je kind dat hij/zij de baas is over zijn/haar stressvolle OJEE-gedachten en dat dit effect heeft op de uitkomst. Je mag best weer aan het roer staan van je eigen schip! Zoals jij het doet is het oké.


Les 4: Aura-tuintje

We leren hoe de ruimte om je heen eruit kan zien en hoe je kind goed voor zijn of het eigen ‘aura-tuintje’ kan zorgen.


Les 5: Droomreisje in de zintuigenboom

We kijken naar het rommeltje in het hoofd van je kind. Aan de hand van een droomreisje in de zintuigenboom leren we hoe je kind zijn/haar hoofd tot rust kan brengen.


Les 6: Iedereen is uniek en iedereen is oké

Je kind maakt een paspoort over de binnenkant van zichzelf: wie ben ik en wat maakt mij uniek en oké?


Les 7: Wat heb ik nodig?

Ik kijk naar de wensen van het kind en zijn omgeving en maak gebruik van methodieken die iets toevoegen aan de lessenserie.


Na afloop van de 7 sessies bespreken we hoe het gaat. Soms raad ik aan om nog 1 tot 3 persoonlijk afgestemde lessen toe te voegen.

Josefien“Ik vond het erg leuk. Ik voelde me al snel beter. Veel minder vaak O jee. Het leukst vond ik de verhalen en de spelletjes maken. Ik hou erg van knutselen. En ik vond het fijn dat ik handige dingen leerde. Ik wist heel veel gewoon niet. Ik kijk nog steeds in mijn map ook al is de cursus afgelopen.”

Josefien (9 jaar)

 

 

 simone   “Mijn zoon is door het vol­gen van de IK BEN OKÉ training sterker gewor­den zon­der zijn unieke karak­ter te verliezen.”

Simone, moeder van Tjeerd

Resultaat

De IK BEN OKÉ-cursus zorgt ervoor dat je kind weer de baas is over eigen gedachten, de eigen ruimte inneemt en verzorgt, waardoor je kind minder snel overprikkeld raakt en zich zekerder voelt. Je kind kan benoemen hoe het zich voelt, benoemen wat er speelt, begrijpt zichzelf beter én begrijpt anderen beter.

  • Je kind kan beter voor zichzelf opkomen, is weerbaarder
  • Je kind is zelfredzaam, staat weer aan het roer van het eigen schip.
  • Je kind is weer de baas over eigen gedachten, onhandige OJEE-gedachten zijn omgezet naar IK BEN OKÉ-gedachten
  • Je kind raakt minder vaak overprikkeld, heeft praktische technieken geleerd om zelf overprikkeling te voorkomen
  • Je kind kan gezichtsuitdrukkingen en gevoelens beter interpreteren
  • Je kind kan stress in het hoofd of lijf op tijd herkennen en weet hoe het zich kan ontspannen
  • Je kind kan handige oplossingen verzinnen als er iets vervelends of onverwachts gebeurt
  • Je kind kan zichzelf beter tot rust brengen, piekert minder en slaapt beter
  • Je kind kan zijn/haar unieke eigenschappen en kwaliteiten benoemen
  • Je kind voelt en straalt uit: IK BEN OKÉ

 

Tjitske “Mijn kind genoot van de keren dat ze naar de cursus ging. Vooral de verhalen vond ze fijn. Ik  merkte dat ze daardoor zichzelf een beetje beter begreep. Ze werd ook een stuk assertiever, durfde meer op dingen af te stappen en  om hulp te vragen!”

Moeder van Tjitske

 

IK BEN OKÉ-cursus groepje
€ 275,- (incl. BTW en werkboek)

7 sessies van 1 uur
Kleine groep: minimaal 2 en maximaal 4 deelnemers
Trainer: Tineke Verdoes: remedial teacher, groepsleerkracht en auteur van het boek Denken in Beelden
Startdatum: woensdag 2, 9, 16, 23 sept. en 30 okt. van 15:30-16:30 uur. (in 2016 start de cursus op 30 maart op dezelfde tijd)
Locatie: Kindertalenten Oostbosch 13 Voorschoten


IK BEN OKÉ-cursus 1-op-1

€ 490,- (incl. 0% BTW en werkboek)
• 7 sessies van 1 uur
• 1-op-1, inhoudelijk is de cursus hetzelfde als de cursus voor een groepje
• Trainer: Tineke Verdoes: remedial teacher, groepsleerkracht en auteur van het boek Denken in Beelden 
• Startdatum: op aanvraag
• Locatie: Regio Zuid-Holland: Voorschoten en omgeving Voorschoten

Share Button