Help, de juffen houden een prikactie en ik neem een uur de klas over!

De prikactie. De bladen en social media staan er vol mee. Het onderwijs legt een uur het werk neer. Waar de ene school vraagt of de ouders de kinderen thuis willen houden, regelt de andere school dat er ouders voor de klas komen staan. Mocht jij deze taak op je gaan nemen, dan spreek ik hierbij alle lof voor je uit.

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik (als ex-juf) het super stoer vind dat je dit voor mijn collega’s wilt doen!!!! Ze staken immers niet alleen voor zichzelf. Ze vinden het echter wel heel fijn als ze weten dat het goed gaat met ‘hun’ kinderen in de klas.

Hierbij een aantal handreikingen voor jou op een rijtje.

  • Ook andere (werkende) ouders kunnen jouw bijdrage echt waarderen. Ook al laten zij dit soms minder of op een bijzondere manier blijken.
  • De kinderen in de klas zijn gewend aan wisselende mensen voor de klas. Ze zullen het hierdoor echter niet minder spannend vinden.
  • Je hebt geen idee hoe het smart-bord werkt, paniek! Adem in, adem uit. Er zijn genoeg lessen te geven waarbij je GEEN computers nodig hebt.
  • Ik kan me voorstellen dat de angst je aangrijpt als je denkt aan pedagogisch verantwoorde lessen en orde houden. Bedenk dat je ook maar een mens bent, die hier zijn of haar uiterste best staat te doen. Een uurtje zonder pedagogisch verantwoorde lessen gaan de kinderen echt wel overleven.

Om de laatste twee angsten een beetje weg te nemen, geef ik hieronder een aantal lessuggesties waarmee je op een prettige manier het uur kunt doorkomen. Ik heb ze gecheckt bij mijn eigen drietal. Zij zouden het super vinden om dit samen met jou te doen. Kies wat bij je pas of combineer ideeën.

Onderbouw – groep 1, 2 en 3

TIP: Zorg dat je als eerste in de klas bent en geef alle kinderen een hand. Dit is een fijne start. Nodig ze uit om in de kring te komen zitten.

Jouw lievelingsboek

Neem jouw eigen favoriete (prenten)boek mee naar de klas. Kinderen vinden het heerlijk om te worden voorgelezen. Maak het vandaag een keertje anders door hen de vrijheid te geven achterstevoren of ondersteboven te luisteren, zolang ze maar van elkaar afblijven. Houd in je achterhoofd dat een boeken-marathon niet haalbaar is op deze leeftijd. Na één of twee boekjes hebben ze het wel gehad.

Dans de sterren van de hemel of kom tot rust

Neem een CD-speler mee en dans of luister naar een geleide meditatie. Misschien mag je gebruik maken van de kleutergym, maar in de klas kan het ook werken. Denk hierbij aan liedjes als de Hocky Pocky, Tsjoe Tsjoe Wa, Ik zing een vrolijk liedje, doe mij maar na. Deze liedjes kun je downloaden op LimeWire: artiest = animatiecompagnie.

Potloden doen het altijd goed

Tekenen is altijd een goede optie. Nog geen afscheidscadeau voor de juf bedacht? Nu is jouw kans. Neem blaadjes mee in de vorm van hartjes en laat de kinderen er hun lievelingsactiviteit met de juf op tekenen. Ook hier geldt, kort, maar krachtig werkt. De spanningsboog van de onderbouw kinderen is nu eenmaal korter.

Doe spelletjes

  • Kinderen met rode sokken mogen voorzichtig op hun stoel gaan staan. Kinderen met als eerste letter K mogen achter hun stoel gaan staan. Kinderen met een paardenstaart mogen ….
  • Ik ben benieuwd wie er achter (voor, naast, onder, op ) hun stoel kan zitten/staan.
  • Zet kinderen in een treintje in de kring. Wie weet welk kind de eerste (laatste, middelste) is?
  • Neem een grote doek mee naar school. Verstop hieronder, terwijl de kinderen hun ogen dicht hebben, een aantal auto’s (knikkers, boeken, stiften etc.) en laat hen bedenken hoeveel het er zijn.
  • Neem meerdere muziekinstrumentjes mee naar school die hetzelfde geluid maken. Een kind ‘verstopt’ zich in de klas en maakt een geluidje. De andere kinderen mogen raden welk instrument ze horen.
  • Verzamel de komende dagen steentjes en/of schelpjes. Laat de kinderen hun ogen dicht houden en hun hand naar voren steken. Leg hier voorzichtig een voorwerp in. Kunnen ze na een aantal minuten stilte raden wat ze vast hebben? Dit kan eventueel ook met iets eetbaars, waarna ze het mogen opeten.

 

Middenbouw – groep 4, 5 en 6

TIP: Zorg dat je als eerste in de klas bent en geef alle kinderen een hand. Dit is een fijne start. Nodig ze uit om op hen eigen plek te starten met het lezen in hun leesboek (dit gebeurt namelijk op veel scholen standaard en op deze wijze start de dag redelijk ‘normaal’).

Feest lezen

Neem je eigen favoriete boek mee naar de klas. Of kies een boek als Meester Jaap. Kinderen vinden het heerlijk om te worden voor gelezen. Maak het vandaag een keertje anders door geprinte mandala’s mee te nemen. Ze hebben meestal zelf kleurpotloden in de laatjes, dus dat scheelt veel werk. Houd in je achterhoofd dat een halfuurtje lezen haalbaar is op deze leeftijd.

Pen en papier doen het altijd goed!

Tekenen of schrijven is altijd een goede optie. Nog geen afscheidscadeau voor de juf bedacht? Nu is jouw kans. Neem blaadjes mee in de vorm van hartjes en laat de kinderen er hun lievelingsactiviteit met de juf op tekenen of schrijven. Ook hier geldt, kort, maar krachtig werkt en geef een alternatieve opdracht voor de spoedklussers onder de kinderen (denk aan stripboeken lezen, een alternatieve tekenopdracht of een woordzoeker).

* Teken een fantasiedier. Het dier moet onderdelen van 4 verschillende dieren bevatten.
* Teken een fantasievoertuig. Het voertuig moet kunnen varen, rijden en vliegen.

Leerkrachten maken het verschil!

Laat de kinderen een stukje schrijven voor de website: www.leerkrachtenmakenhetverschil.nl

De juffen staken niet voor niets vandaag. Ze willen graag op een goede manier hun vak kunnen uitoefenen. Toch denk ik dat ze het al heel goed doen zonder dat ze het zelf soms weten. Laten we social media overspoelen met mooie berichten waarin jouw juf of meester voor jou het verschil maakte.

Klassiek of liever pop?

Neem (klassieke) muziek mee naar school en laat de kinderen tekenen wat ze er bij voelen.

Neem een cd met dansmuziek mee. Denk hierbij aan liedjes als de Hocky Pocky, Tsjoe Tsjoe Wa, Ik zing een vrolijk liedje, doe mij maar na. Deze liedjes kun je downloaden op LimeWire: artiest = animatiecompagnie.

Of neem rode en groene kaartjes mee naar school. Laat de kinderen verschillende liedjes horen en in stilte beoordelen door het kaartje omhoog te houden of op de hoek van hun tafel te leggen.

De 5 gekke minuten!

Neem een kijkje op de site van juf Anke voor de gekke 5 minuten spelletjes. Wel even van te voren een teken afspreken – klaar is klaar. http://www.jufanke.nl/tussendoortjes.html

 

Bovenbouw – groep 7 en 8

TIP: bekijk eens het filmpje over leerhersen op het YouTube kanaal van kindertalenten.

Vakantie land poster

De kinderen gaan in groepjes een reclameposter (A3 formaat) maken voor een vakantieland. Als er veel kinderen naar hetzelfde land gaan, kun je ervoor kiezen hen in hetzelfde groepje te zetten, maar je kunt ze ook bewust in verschillende groepjes zetten.
Laat de groepjes waarin verschillende landen samen zitten een keuze maken voor één bepaald land. Ze moeten er later een verklaring voor hebben waarom ze dit land hebben gekozen.

Op de poster moeten de belangrijkste en bekendste kenmerken van het land komen te staan. Waarom gaan mensen naar dat land op vakantie? Hoe wil je mensen met jouw poster naar dit land trekken? Laat de kinderen hier eerst goed over nadenken, voordat ze gaan beginnen aan de poster.

Hier kun je zomaar een uur mee verder zijn. Je kunt het zo uitgebreid mogelijk maken als je zelf wilt. Mogen ze alleen tekenen en schrijven? Komt er knutselmateriaal aan te pas…?

Liever geen groepjes? Deze opdracht kan natuurlijk ook prima individueel.

Vakantie – activiteitenboek

De kinderen bedenken voor de vakantie doe-opdrachten, woordzoekers, kruiswoordpuzzels en de leukste andere ideeën!
Laat dit geheel aan hen over, je zal de leukste dingen tegenkomen, die ze voor het vakantieboek zullen maken! Het handigste is, dat ze het direct met de zwarte stift of met pen tekenen, zodat het na het kopiëren ook duidelijk te zien is. Een oefening klaar binnen de tijd? Laat ze nog een blad vullen of laat ze een stripboek lezen, een alternatieve tekenopdracht maken of een woordzoeker invullen.

Leerkrachten maken het verschil!

Laat de kinderen een stukje schrijven voor de website: www.leerkrachtenmakenhetverschil.nl

De juffen staken niet voor niets vandaag. Ze willen graag op een goede manier hun vak kunnen uitoefenen. Toch denk ik dat ze het al heel goed doen zonder dat ze het zelf soms weten. Laten we social media overspoelen met mooie berichten waarin jouw juf of meester voor jou het verschil maakte.

Ik wens je een magisch uurtje toe zo voor de klas.

Met warme groet,
Tineke Verdoes

 

 

 

 

Share Button

, ,

Comments are closed.