De denkwolk houdt beelddenkers bij de les

Jolijn kijkt de remedial teacher tegenover haar verbouwereerd aan. Had ze dat maar eerder geweten. Jolijn is leerkracht van groep 4 en heeft vandaag bezoek van een externe remedial teacher. Deze wordt weliswaar door de ouders bekostigd, maar is er voor de drie-eenheid; kind-thuis-school. Vandaag is ze dan ook een tijdje te gast bij Jolijn om haar te observeren in de omgang met Rick. Jolijn moet eerlijk toegeven dat ze er niet zo van gediend was, maar na een overleg met Suzanne, de remedial teacher in kwestie, stond de deur een beetje open.

Wanneer Suzanne de klas binnenkomt, stijgt de stress bij Jolijn zichtbaar. Gelukkig lacht Suzanne haar bemoedigend toe. Ze is hier om te kijken naar de kracht van Jolijn en zal proberen haar adviezen hieraan vast te koppelen. Jolijn en Rick lijken namelijk maar niet dezelfde taal te kunnen spreken, waardoor het leerproces bij Rick stagneert. Net als de ouders van Rick, baalt Jolijn hier eigenlijk heel erg van. Als ervaren leerkracht zou ze dit toch zelf moeten kunnen.

Samen kom je verder

Jolijn start haar les met de groep. In een rap spreektempo neemt ze de les door. Suzanne ziet dat Rick afhaakt. Hij gaat naar buiten staren en lijkt weg te dromen. Als Jolijn klaar is met haar uitleg, loopt ze bij Rick langs. Ze heeft zichzelf aangewend om even te checken of hij weet wat hij moet doen. Ze raakt dan ook een beetje geïrriteerd als dit niet zo blijkt te zijn. Ze kijkt even over haar schouder naar Suzanne en zucht.

In het nagesprek geeft Suzanne verschillende tips die Jolijn de komende periode mag gaan uitproberen. Suzanne werkt al een tijdje met Rick in haar praktijk en spreekt het vermoeden uit dat we hier met een beelddenker te maken hebben. Ze legt Jolijn uit dat dit geen diagnose is, maar wel iets om tijdens je uitleg rekening mee te houden. Bij sommige kinderen werkt het auditief-volgordelijke (werk)geheugen heel goed en bij anderen juist het visueel-ruimtelijke. In de jaren ’30 heeft Maria Krabbe hier de Nederlandse namen taaldenken versus beelddenken aan gegeven.
De komende periode gaat Jolijn gebruik maken van een denkwolk. Deze wolk print ze uit en lamineert ze, zodat ze hierop haar denkstappen CITO in BEELD dagprogrammakan neerzetten. Suzanne legt haar de techniek uit en zo kan ze hier mee gaan spelen. “Want,” legt Suzanne uit, “het leukste van werken met beelddenkers is dat jij zelf wordt uitgedaagd weer te gaan spelen!”. Samen bespreken ze momenten dat Jolijn hiermee aan de slag gaat. Bij taal en rekenen bijvoorbeeld, omdat deze vakken zich goed laten lenen voor deze techniek. Suzanne legt ook nog uit, dat het toevoegen van een visueel component aan de les ervoor zorgt dat Rick met zijn aandacht langer bij de uitleg kan blijven. Daarnaast zorgt het gebruikmaken van een denkwolk ervoor dat je eigen spreektempo omlaag gaat en je taalgebruik concreter wordt.

Nadat Suzanne ook nog wat adviezen heeft gegeven over visuele stress in het klaslokaal en hoe je dit kunt optimaliseren, gaat ze op stap. Jolijn ademt uit. Ze heeft een lijst vol concrete en direct toepasbare adviezen en staat te popelen om ze morgen uit te proberen. …. Nu eerst maar eens die denkwolk lamineren.

Wil jij net als Jolijn geïnspireerd worden om je les en klas te optimaliseren voor beelddenkers? Bekijk dan eens het volgende lesaanbod of neem contact op met mij via tineke@kindertalenten.nl.

Ik hoop je snel te mogen inspireren.

groet-van-tineke

Share Button

, , , ,

Comments are closed.