Denken in beelden – professionals

Denken in Beelden - professionalElk beelddenkend kind is uniek. Wat voor de een werkt, slaat bij de ander niet of nauwelijks aan. Waar het ene kind het beste tot zijn recht komt door tekenen, zal het ander kind behoefte hebben aan dingen domweg op te slaan. Deze unieke kinderen begeleiden vraagt dan ook een flexibele houding van jou.

In de afgelopen 15 jaar heb ik als leerkracht en remedial teacher meer dan duizend kinderen mogen begeleiden en heb mijn rugzak(en) gevuld. Als geen ander kan ik nu flexibel omgaan met de leerstof, het unieke beelddenkende kind, het type onderwijs dat het geniet en de omgeving waarin het kind verkeerd. Daarnaast heb ik mezelf een professionele houding aangemeten ten aan zien van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van beelddenken en dat gun ik jou ook.

Deze opleiding maakt helder hoe een visueel ruimtelijke leerling denkt en leert en geeft praktische tips hoe je meer kan aansluiten op het visuele leersysteem van kinderen.

Wetenschappelijk onderzoek heeft het bestaan van twee leersystemen aangetoond: het auditief volgorderijke leersysteem (taaldenken) en het visueel ruimtelijke leersysteem (beelddenken). Iedereen wordt beelddenker geboren, maar vanaf het vierde jaar krijgt het geheugen van kinderen de voorkeur voor één van deze systemen. Als iemand voor 60% of meer in beelden en gebeurtenissen denkt, dan is het visuele leersysteem dominant en spreken we over een beelddenker.

In de praktijk ziet we dat veel hoog sensitieve kinderen denken in beelden, evenals hoog begaafden kinderen, kinderen met dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD of een vorm van autisme.

Eén van de uitdagingen van beelddenkers is het overwegend talige onderwijssysteem. Vaak hebben ze het hier moeilijk mee en kunnen daardoor minder goed meekomen. Regelmatig hebben de kinderen (en evenmin de omgeving) niet in de gaten wat de oorzaak van het onderpresteren is en gaan daarom twijfelen aan zichzelf. Onzekerheid en een negatief zelfbeeld kunnen het gevolg zijn.

Met meer kennis over beelddenken kan jij de lesstof beter aan laten sluiten op het visueel ruimtelijke leersysteem en zullen niet alleen de prestaties, maar ook het zelfvertrouwen van de leerling groeien!

Dag 1 De basis over beelddenkendromer

Aan het einden van deze dag kun je (jonge) beelddenkende kinderen onderscheiden van taal denkende kinderen, weet je hoe je optimaal kunt communiceren met een jonge beelddenker, weet je welke vaardigheden nodig zijn op een beelddenker het beste te kunnen helpen en ben je instaat je instructie aan te passen.

Dag 2 Een dag vol taal

Aan het einden van deze dag heb je kennis over de taalverwerking van een beelddenker en kun je adviezen en aanbevelingen toepassen en uitvoeren op het gebeid van taal, lezen, spellen en begrijpend lezen. Daarnaast kan je na deze dag direct een aantal lessenseries op deze gebieden aanbieden.

facebook header

Dag 3 Een dag vol rekenen

Na deze dag heb je kennis over de verschillenden handelingsniveaus binnen het rekenonderwijs, over de risico’s en valkuilen op het gebied van rekenonderwijs  en kan je adviezen en aanbevelingen toepassen en uitvoeren, bij hulp aan een rekenende beelddenker, hierdoor kun je direct een aantal lessenseries op verschillende rekenonderdelen aanbieden.

Dag 4 Klein maar fijn!

Tijdens deze dag verkrijg je inzicht op de problemen die de beelddenker kan ondervinden in het onderwijs op het gebied van; wereldoriëntatie, toetsen, spreekbeurten, werkstukken, leren leren,  executieve functies en weet je hoe verschillende leerstijlen en intelligenties kunt inzetten.

Aan het eind van deze opleiding:

  • heb jij jezelf een professionele houding aangemeten t.a.v. beelddenken
  • ben je een serieuze gesprekspartner binnen het onderwijs
  • kun je een lessenserie in je praktijk geven op het gebied van;
    • verschillende rekenen gebieden
    • tempo lezen
    • spelling
    • begrijpend lezen

Praktische informatie m.b.t. de opleiding:

  •  4 dagen training incl. koffie/thee
  •  incl. het boek Belevend leren
  •  incl. toegang tot een e-learning omgeving
  •  incl. licentie om alle geleerde zaken levenslang te gebruiken

Data/lokatie:

start 2018

Docent:

Tineke Verdoes is moeder, leerkracht, remedial teacher, kindercoach, auteur en beelddenker. In de afgelopen jaren heeft Tineke verschillende opleidingen gevolgd en zelfstudie gedaan. Waardoor zij zichzelf nu Beelddenk Specialist mag noemen. Ze is auteur van DENKEN IN BEELDEN, DE JONGE BEELDDENKER en BELEVEND LEREN. Met deze drie boeken inspireert ze velen en trekt ze door het land om op grote en kleine (onderwijs)congressen lezingen te verzorgen.

Prijs:

€ 1095,- (excl. 21% btw ) Maximaal 10 deelnemers

Het is ook mogelijk in termijnen te betalen.

De opleiding zal doorgaan vanaf 2 deelnemer altijd doorgaan!