CITO-toets studievaardigheden in beeld

cito-blogserieLeren leren. Er is veel over geschreven en veel over te doen in en om het onderwijs. Elke basisschool leerkracht heeft dit als nevendoel tijdens zijn lessen. Daarnaast worden er in de midden- en bovenbouw zelf speciale lessen aan gewijd. Maar meestal zijn de lessen verweven in vakgebieden als taal, rekenen, aardrijkskunde etc. En denk ook eens aan het maken van een werkstuk/spreekbeurt. Als leerkracht en remedial teacher zijn de toetsperioden rondom CITO reuze van belang. Ze geven mij de kans om resultaten op individueel én groepsniveau te bekijken.

Als moeder vind ik deze periode maar ingewikkeld. Ik merk bij mezelf lichte irritatie. Ze hebben toch al een spreekbeurt gehouden? En het werkstuk was ook een ruim voldoende. Wat draagt een CITO-toets dan nog bij? Ik heb kinderen die na schooltijd op de bank hangen en niet meer vooruit te branden zijn. Ze reageren kortaf of vragen meer om aandacht. Dit komt mede door alle toetsen die in een korte periode worden afgenomen.

Als ik dan bij de juf op gesprek mag komen, scannen mijn ogen in hun rapporten als eerst de gegevens behorende bij de TBL, Spelling, de DMT/AVI en de R&W-toets en stel ik als eerst de vraag of het bijvoorbeeld een hoge of een lage lll score is.
Ik begrijp echter als geen ander dat dit voor jou overkomt als geheimtaal. Dus in deze blogserie uitleg over de verschillende (CITO) toetsen in het onderwijs, waardoor je misschien gemakkelijker in gesprek komt met de leerkracht van jouw zoon of dochter.

De toets Studievaardigheden

Met de toetsen Studievaardigheden volgt de leerkracht leerlingen op het gebied van informatieverwerking. Deze basisvaardigheden zijn van belang om efficiënt en effectief te leren.

Over de toets Studievaardigheden

  • Elke toets bevat twee taken:
    • 1. opgaven over kaartlezen en het lezen van schema’s, tabellen en grafieken.
    • 2. opgaven over het samenvatten van studieteksten en het opzoeken van informatie.
  • De leerlingen noteren hun antwoorden in het opgavenboekje.

Afname

  • Groep 5 tot en met 7: mei/juni
  • Groep 8: november of januari

Wat kun je thuis doen?

Binnen studievaardigheden staat een aantal vaardigheden centraal die je moet beheersen. Het betreft met name kaartvaardigheden, alfabetiseren en het gebruik van schema’s, grafieken en tabellen. Goed oefenen voor studievaardigheden helpt je op de CITO-toets beter te scoren.

kaarvaardighedenKaartvaardigheden

Bij kaartvaardigheden draait alles om plattegronden. Je moet de weg kunnen vinden met een plattegrond, maar ook gegevens kunnen aflezen, zoals begroeiing, inkomen en bevolkingsgegevens. Tevens moet je kaarten naast elkaar kunnen leggen om zo tot conclusies te komen. Daag je kind eens uit om de route naar het huis van oma te bepalen. Tijdens het opnieuw inrichten van de slaapkamer van je zoon, kan hij zelf op school zijn meubels tekenen en in de plattegrond plaatsen. Wees vooral creatief in het betrekken van je kind in dagelijkse situaties. Hierdoor vul je hun beeldbank.

Alfabetiseren

Bij alfabetiseren gaat het om een juist gebruik van het alfabet, bijvoorbeeld als je op zoek gaat naar trefwoorden in woordenboeken en registers of naslagwerken. Gebruik je de juiste letters om bepaalde woorden op te zoeken? Wie heeft er echter nog een woordenboek in de kast? Wie maakt nog gebruik van een encyclopedie? Toch zijn deze vaardigheden van belang tijdens het maken van de CITO studievaardigheden. Neem je kind eens mee naar de bibliotheek. Zij zijn vaak nog wel in het bezit van een encyclopedie. Combineer spelletje met het gebruik van het woordenboek. Bestaat dat woord eigenlijk wel en wat betekent het dan? Je bent dan ook nog eens goed bezig voor het onderdeel woordenschat. Twee vliegen in één klap dus!

Schema’s, grafieken en tabellen

Ook het af kunnen lezen van gegevens uit schema’s, grafieken en tabellen is van belang. Je moet laten zien dat je gegevens juist weer kunt geven in een schema en dat je een grafiek of tabel goed begrijpt. Die gegevens heb je soms nodig om later weer in een kaart te gebruiken of toe te passen.

In mijn praktijk besteed ik veelvuldig tijd aan het begrijpen van schema’s, grafieken en tabellen. Merk je dat je kind moeite heeft met dit onderdeel, overweeg dan eens een individueel begeleidingstraject. Wil je dat je kind weet wat hij moet doen tijdens de CITO studievaardigheden, bekijk dan eens het CITO in BEELD traject.

tineke-verdoes

 

Met warme groet,
Tineke

 

PSSSST….. zoek je een CITO in BEELD coach die jouw kind een duidelijk beeld gaat geven over de entree of eindtoets? Kijk dan snel hier! 

Share Button

, , , ,

Comments are closed.