CITO-toets Rekenen en Wiskunde in beeld

cito-blogserieVanuit mijn rol als leerkracht en remedial teacher kijk ik objectief en effectief naar de toetsperioden rondom CITO. Ze geven mij de kans om resultaten op individueel én groepsniveau te bekijken. Ik weet als geen ander dat CITO een onafhankelijke manier van toetsen is, waardoor het voor mij waardevolle aanvullende informatie geeft. Ik schrijf met recht – aanvullend- , want mijn beeld van een kind wordt natuurlijk veel breder opgebouwd.

Als moeder vind ik deze periode maar ingewikkeld. Ik heb ineens kinderen die vaker langskomen voor een knuffel en ’s avonds slechter in slaap vallen. Dit komt mede door alle toetsen die in een korte periode achter elkaar worden afgenomen. Bij mijzelf merk ik enige spanning of ze wel goed genoeg presteren. Wat dat dan ook mag betekenen.

Als ik dan op het tienminutengesprek mag komen, scannen mijn ogen in hun rapporten als eerste de gegevens behorende bij de TBL, Spelling, de DMT/AVI en de R&W toets. Ik begrijp als geen ander dat dit voor jou overkomt als geheimtaal. Dus in deze blogserie uitleg over de verschillende (CITO) toetsen in het onderwijs, waardoor je misschien gemakkelijker in gesprek komt met de leerkracht van jouw zoon of dochter en de spanning een beetje afneemt.

De toetsen Rekenen-Wiskunde

Wil jij de vorderingen van jouw kind weten op het gebied van de rekenvaardigheid? Gebruik dan de toets Rekenen-Wiskunde. Realiseer je als ouder en als leerkracht dat de bladspiegel van deze toets altijd erg druk is. Dit kan ervoor zorgen dat beelddenkende kinderen onder hun kunnen presteren. Gebruik maken van een wit vel op een van de twee zijdes van het toetsboek kan al voor visuele verlichting zorgen, waardoor zij zich beter kunnen concentreren op de te maken taak.

Over de toetsen Rekenen-Wiskunde

cito-rekenen-wiskunde-in-beeldDe toetsen bevatten opgaven uit de volgende leerstofonderdelen:

  • getallen en getalrelaties
  • hoofdrekenen: optellen en aftrekken
  • hoofdrekenen: vermenigvuldigen en delen
  • complexere toepassingen
  • meten, tijd en geld
  • breuken, verhoudingen en procenten (bovenbouw)

Het afnemen van de toets

  • Tot halverwege groep 5 bestaan de toetsen uit twee delen en vanaf eind groep 5 uit drie delen.
  • De afname van elk deel neemt 40 tot 45 minuten in beslag.

Digitaal

Naast papieren toetsen, kun je ook digitale toetsen Rekenen-Wiskunde afnemen. De school dient hier stappen in te ondernemen. Voor sommige leerlingen werkt het digitaal afnemen van de toets als een groot voordeel. Bekijk dus samen met de leerkracht of IB-er of dit een optie is voor jouw kind.

Speciale leerlingen

Voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften en/of een vertraagde ontwikkeling zijn de toetsen Rekenen-Wiskunde aangepast. De toetsresultaten zijn uitwisselbaar met die van de reguliere toetsen Rekenen-Wiskunde. Bekijk dus samen met de leerkracht of IB-er of dit een optie is voor jouw kind.

Afname

  • Groep 3 t/m groep 7: januari en juni
  • Groep 8: november of januari

Wat kun je thuis doen?

stappenplan-rekenverhaaltjesIn mijn praktijk leer ik kinderen altijd de volgende drie stappen:

  • Is het een +, -, x of een : som?
  • Schrijf de som op.
  • Reken de som uit.

Realiseer je dat kinderen in de bovenbouw meer nodig hebben dan dit. De sommen die van hen gevraagd worden, nemen toe in complexiteit.

Daarnaast leer ik de kinderen de signaalwoorden die verklappen om wat voor een soort som het gaat. Denk aan woorden als erbij, eraf, minder, meer, etc.

Wil jij dat jouw kind dit ook leert, overweeg dan een individueel begeleidingstraject. Wil je dat jouw kind leert omgaan met de visuele-stress tijdens de CITO-toets, overweeg dan een CITO in BEELD training.

tineke-verdoes

 

Met warme groet,
Tineke Verdoes

 

 

PSSSST… zoek je een CITO in BEELD coach die jouw kind een duidelijk beeld gaat geven over de entree of eind toets? Kijk dan snel hier! 

Share Button

, , , , , ,

Comments are closed.

X