Boekrecensie: een kroon voor een kanjer

Kinderen die in beeldden denken zijn soms lastig te motiveren qua lezen. Veel ouders en professionals vragen om passende tips. Terecht, want we weten dat leeskilometers maken ervoor zocht dat een kind op den duur meer plezier gaat beleven aan lezen, dat hun woordenschat vergroot wordt en dat het een voorwaarde is passend mee te draaien in onze huidige maatschappij.

Graag stel ik ja dan ook voor aan kinderboekenjuf.nl. Een website vol inspirerende mini leeslessen, boekpromotie mogelijkheden en zo af een toe een heuse leeschallenge voor jong en oud. En voor een challenge is een beelddenker als ik altijd te porren. Dus lees ik in de komende 10 weken elke week een kinderboek, doe ik mee aan leessprints en schrijf ik recensies over mijn gelezen boeken. Om mijn eigen brein uit te dagen probeer ik daarnaast in de voetsporen van Ingrid (het gezicht achter de kinderboeken juf) te stappen en suggesties te doen voor een minileesles.

Boek 1: Een kroon voor een kanjer

Het verhaal

Raf lees heel langzaam en draait vaak woorden om. Raf heeft dyslexie. In de klas ziet hij op tegen hardop voorlezen, want meestal gaat er wel iets mis. Zoals laats bijvoorbeeld. In plaats van het woord wetenschapper floepte er zomaar een ander woord uit zijn mond. De kinderen in groep 5 pesten hem hiermee. Opgestoken door de gemene tweeling Peggie en Meggie.

Wanneer Raf een spreekbeurt moet houden, is hij verschrikkelijk zenuwachtig. Tijdens een bezoekje aan ‘zijn’ eiland krijgt hij een keigaaf idee: zijn hele klas mag ervoor mee in de helikopter van zijn vader.

Het begin van een spannend avontuur …

Recensie

Nog niet zo lang gelden startte de crowdfunding voor dit eerste wetenschappelijke kinderboek over dyslexie. Meteen was ik enthousiast en heb ik gedoneerd. En nu is het er!

Tijdens de leeschallenge startte ik dan ook met dit boek. Ik las het voor aan verschillende (dyslectische) kinderen in mijn praktijk, les het zelf en gaf het aan mijn eigen dochter. Samen met sommige van hen speelde ik het bijbehorende spel Dizzy, waarin we de geheimtaal van Raf zelf nog beter leerde kennen.

Ik heb zelf het boek in één stuk uitgelezen. De opbouw van het verhaal is heel knap gedaan. Waar we beginnen met een zeer herkenbare situatie voor kinderen met dyslexie, krijgen we in de daarop volgende hoofstukjes mogelijke oplossingen aangereikt. Alle bijhorende emoties komen knap aan bod in het boek, zonder afbreuk te doen aan het spannende verhaal dat volgt. Want vanaf hoofdstuk 4 wil je als lezer toch echt te weten komen of het Raf lukt om zijn spreekbeurt tot een goed eind te brengen. En wanneer Raf in hoofdstuk 6 dan ook nog eens een heel oud dagboek vindt, wordt het pas echt spannend.

Ik zelf zou het boek aanraden te gebruiken bij kinderen in groep 4, 5 en 6. Je kunt er voor kiezen het boek voor te lezen of zelf te laten lezen na gelang het leesniveau van het kind. Het is een echte aanrader!

Ideeën mini leeslessen Een kroon voor een kanjer

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Je kunt verschillende voorbeelden vinden op de website van de www.kinderboekenjuf.nl. Mini leeslessen zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek een kroon voor een kanjer zijn:

• Als je het gehele boek voorleest, kun je hoofdstuk 11 bespreken met de klas of zij kunnen raden wie dit keer de pestkop is? In hoofdstuk 12 komen we erachter wie de pestkop is en waarom hij het heeft gedaan.
  • Van wetenschapper Noor leert Raf een geheimschrift om zijn wisselrijtjes makkelijker te leren lezen. Lees blz. 13-14-15 “zullen we … dat is top!”

Leesvraag: welkstukje van jouw verhaal lijkt voor jouw wel geheimschrift? Is dit een stukje met heel moeilijk woorden? Is dit een stukje met een bijzonder lettertype? Is dit een stukje waarin je de draad kwijt bent? Is dit een stukje met veel korte woordjes? Vertel er eens over.

• Op pagina 11 verspreekt de hoofdpersoon van het boek zich. Er ontstaat een nieuw grappig woord: schetenwapper.

Leesvraag: Zijn er nieuwe grappige woorden te vinden in jouw boek? Kun je er een paar voorlezen?

Ik wens je veel (voor-)leesplezier toe.