Denken in Beelden – kenner

De basis over Beelddenken:

Denken in Beelden - KennerWetenschappelijk onderzoek heeft het bestaan van twee leersystemen aangetoond: het auditief volgordelijke leersysteem (taaldenken) en het visueel ruimtelijke leersysteem (beelddenken). Iedereen wordt beelddenker geboren, maar vanaf het vierde jaar krijgt het geheugen van kinderen de voorkeur voor één van deze systemen. Als iemand voor 60% of meer in beelden en gebeurtenissen denkt, dan is het visuele leersysteem dominant en spreken we over een beelddenker.

Wil jij:

  • Begrijpen waarom er op school niet uit komt wat erin zit bij een kind ?
  • Een kind helpen bij het leren leren op zijn manier ?
  • Een kind helpen te presteren op zijn eigen niveau ?
  • Een kind helpen meer plezier te hebben op school en z’n zelfvertrouwen zien groeien ?
  • Weten waarom dit kind een wiebelkont is, snel afgeleid en een heel ander tijdsbesef heeft en hoe je dit kind kan helpen beter te focussen?

Dan is deze dag-training zeer geschikt voor jou!

In de praktijk ziet we dat veel hoog sensitieve kinderen denken in beelden, evenals hoog begaafden kinderen, kinderen met dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD of een vorm van autisme.

Eén van de uitdagingen van beelddenkers is het overwegend talige onderwijssysteem. Vaak hebben ze het hier moeilijk mee en kunnen daardoor minder goed meekomen. Regelmatig hebben de kinderen (en evenmin de omgeving) niet in de gaten wat de oorzaak van het onderpresteren is en gaan daarom twijfelen aan zichzelf. Onzekerheid en een negatief zelfbeeld kunnen het gevolg zijn.

Met meer kennis over beelddenken kan jij de lesstof beter aan laten sluiten op het visueel ruimtelijke leersysteem en zullen niet alleen de prestaties, maar ook het zelfvertrouwen van de leerling groeien!

Inhoud

Deze dagtraining maakt helder hoe een visueel ruimtelijke leerling denkt en leert en geeft praktische tips hoe je meer kan aansluiten op het visuele leersysteem van kinderen.

Onderwerpen

  • Wat houdt beelddenken in?
  • Hoe herken je een visueel ruimtelijke leerling?
  • Wat is het verschil tussen taal- en beelddenken?
  • Veel praktische tips voor een betere aansluiting op het visuele leersysteem.
  • Wat vertellen de oogbewegingen van een kind jou?
  • adhd_poster_plaatje3Wat zijn de voor en nadelen van associëren?
  • Wat betekent holistisch denken eigenlijk?
  • Hoe communiceer je met beelddenkers?
  • Hoe geef je instructies en waar let je op?
  • Welke vaardigheden heb je nodig om een beelddenker te begeleiden?

Aan het einde van de dag

  • kun je een beelddenker herkennen
  • weet je hoe je optimaal kunt communiceren met een beelddenker
  • ben je instaat je instructie aan te passen

Docent:

Tineke Verdoes is moeder, leerkracht, remedial teacher, kindercoach, auteur en beelddenker. In de afgelopen jaren heeft Tineke verschillende opleidingen gevolgd en zelfstudie gedaan. Waardoor zij zichzelf nu Beelddenk Specialist mag noemen. Ze is auteur van DENKEN IN BEELDEN, DE JONGE BEELDDENKER en BELEVEND LEREN. Met deze drie boeken inspireert ze velen en trekt ze door het land om op grote en kleine (onderwijs)congressen lezingen te verzorgen. 

Werkwijze:

De trainingsdag word ondersteund met beeldmateriaal. Kinderen die in beelden denken willen dit ook graag, maar vooral willen ze belevend leren. Tijdens deze dag zul jij dus ook veelvuldig zelf aan de slag gaan. Om deze activiteiten zo optimaal mogelijk uit de verf te laten komen werk Tineke met kleine groepen. Maximaal aantal deelnemers is 12.

planagenda ideaal voor beelddenkersEerst volgende datum:

Vrijdag 26 juni

Duur:

de trainingsdag duurt van 10.30 – 16.30 uur:

10.15 – 10:30 uur: Inloop

10.30 -12.30 uur: Ochtendprogramma

12.30 -13.15 uur: Lunchpauze, waarin je eventueel ook een wandeling kunt maken

13.15 – 16.30 uur: Middagprogramma

Prij:

95,- ex. btw

Aanmelden

Locatie:

Stichting Kinderboerderij Voorschoten
Rosenburgherlaan 9
2252 AX Voorschoten

 

Share Button